В събота се навършват 125 години от сбъдването на една от най-старите мечти на човечеството – летенето. Точно на 10 август 1888 г. моторизираният въздушен кораб на Вьолферт се издига във въздуха и това е първият в света полет, извършен с двигател с вътрешно горене. Летящата машина принадлежи на книжаря издател д-р Фридрих Херман Вьолферт от Лайпциг. Двигателят е 1-цилиндров 4-тактов, с мощност 2 к.с. и е изработен от Daimler. Машината прелита цели четири километра от завода на автомобилната компания в Канщат до Корнвестайм. Така мечтата на Готлиб Даймлер за моторно превозно средство по суша, вода и въздух става реалност.
Въпреки че двигателят е доста тежък (84 кг), за да бъде използван за по-дълго разстояние, той доказва невъзможното от гледна точка на 1888 г. Доста по-късно, през 1938 г. Фердинанд граф фон Цепелин налага пригодността на силовия агрегат с вътрешно горене като средство и пуска редица летящи машини от Z1 от 1900 г. до LZ 130 от 1938 г., всички до един летели с дизелови двигатели Mercedes-Benz, задвижвали пропелерите на аероплана.
Машината на Вьолферт е висока 2 м и тежи около 100 кг. Книжарят не е управлявал лично чудото при полета. В ролята на първия в историята пилот е влязъл служител на Daimler – Готлиф Вирсум, който е бил с 30 кг по-лек от предприемача. Два дни по-късно летателният апарат извършва още един 4-километров полет.
Роденият през 1850 г. Вьолферт от години мечтае за такава машина. Едва през 1880 г. се съюзява с горския Георг Баумгартен. Двамата построяват 26-метров въздушен кораб с формата на пура в Дрезден. Скоро пресата нарича чудото чудовище и какво ли още не. По същото време френски инженери правят подобни опити, но с електрически мотор и батерии, но не постигат успех. Накрая германците първи превземат въздуха, когато в играта се намесва Готлиб Даймлер, който препоръчва бензинов двигател с вътрешно горене, а неговият съратник Майбах разработва силовия агрегат за машината.
Двигателят е монтиран в дървената гондола на летателния апарат, която виси под пурообразния корпус. С помощта на контролен лост пилотът е в състояние да приложи мощността му едновременно вертикално и хоризонтално. Той задвижва пропелерите до 720 об/мин. Завиването става с помощта на голям рул в носа на гондолата. За жалост през юни 1897 г. най-новият кораб на Вьолферт, наречен Deutschland, изгаря по време на полет в Берлин. В катастрофата загиват едновременно книжарят и неговият копилот.
Днес оригинално реконструираната гондола наред с двигателя на Готлиб Даймлер е изложена в музея Mercedes-Benz.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!